IT/spil politik

Børn og unges medievaner har ændret sig markant igennem de sidste par år. Ved siden af tv og spillefilm udvikler computerspillene sig til et af de væsentligste medier i børn og unges kulturforbrug. Der er sket en voldsom stigning i spillenes udbredelse på pc, spillekonsoller og internettet. 

For en stor del af børn og unge er computerspil en dybt fascinerende aktivitet, en integreret og populær beskæftigelse i deres hverdagsliv. Børn bruger computerspil til underholdning, udvikling af kompetencer, tidsfordriv og til at skabe sociale relationer og netværk. Med alderen i højere grad et element i drengekulturen end i pigekulturen.

Vi på Skovbrynet er nød til at tage disse nye medievaner seriøst, og betragter det som noget der er kommet for at blive, og derfor noget vi bliver nød til at forholde os til i dagligdagen. Computer og konsolspil har fundet sin faste plads i børns og unges medielandskab og for mange, den fortrukne aktivitet i hverdagen.

Børn og unge bruger i høj grad computerspil til at skabe et socialt netværk, og vores oplevelse med børnene er, at når de vil spille, så vil de spille sammen. Vi oplever at børnene udbygge deres indbyrdes relationer, og samtidig oplever vi også, at dem som måske nødvendigvis ikke mestre fodbold banen eller lign. Sagtens kan være dem som mestre computer verdenen. Vi vil på skovbrynet gerne støtte op om mangfoldigheden, og give plads til alle.

Vi mener at børn kan igennem forskellige spil udvikle forskellige evner som koncentration, overblik, planlægning, problemløsning m.m.

Pædagogiske principper for valg af spil på skovbrynet

Spil indkøbes efter børnenes forespørgsel og de voksnes kendskab til markedet, inden installation af spil, vil vi undersøge spillet grundigt, og hvad spillet kan give til børnene, før vi installere det – vi vil altid lytte til børnene, men samtidig også have en pædagogisk vurdering for spillets relevans.

Sværhedsgrad og vejledende aldersbegrænsning:

Vi vurderer om spillet er egnet til den gruppe børn vi har. F.eks. Kan et 3+ spil godt være for svært, ikke udfordrende eller uinteressant for børnene. Vi kan også have et spil der er vurderet til 12+, hvor vi går ind og vejleder det anderledes. Der er mange europæiske lande om at vejlede et enkelt spil, og derfor er vejledningen ikke altid øjenhøjde med virkeligheden.

Socialaspekt:

Vi vægter spil der kan spilles af flere på en gang, højt. Spil kan skabe relationer på tværs af køn og alder, og kan i mange tilfælde åbne op for alle kan være en del af et spil uanset forudsætninger. Nogle børn kan også søge fællesskabet ved blot at være tilskuer til et spil.

Den sunde gamer:

Vi sørger for spilfrie dage i løbet af ugen, begrænset tid foran skærmen samt power breaks der er med til at give luft og energi. 

Kreativitet/fantasi:

De spil vi vælger skal være med til at udvikle børnenes kreativitet og fantasi, og give dem en forståelse, for forskellen mellem virkelighed og fiktion. 

Konkurrence/Samarbejde:

Vi mener at dette er en vigtig del af børns udvikling, og igennem de spil vi vælger, får muligheden for at udvikle sig med overskriften for øje. Der skal være plads til begge dele.

Motorik:

Igennem spil på PC og konsol får de mulighed for at udvikle deres fin- og grovmotorik.

Siden er sidst opdateret 13. januar 2020